I'll be out for a while

Fotograf Harald Henriksson | Nikon D90 | Nikkor 24-70mm f/2.8 
 
Idag börjar ett litet äventyr mitt i stillheten. Jag har tänkt att åka på en liten miniturné om man kan kalla det så. Jag börjar min resa idag och första stoppet blir Skövde Scoutstuga. Spännade va? Det som händer där är lite oklart för mig också, det enda jag vet är att det är O-Camp-ledar-förträff så kul kommer det nog att bli! 
 
På söndag fortsätter jag turen till Stockholm och Harald. Vi har inte setts på två veckor och under en av dessa har vi inte ens pratat med varandra då Harald gjode sitt sluttest inom GMU:n. Så han är riktigt efterlängtad! Efter cirkus en vecka i STHLM tuffar tåget vidare till Linköping där jag möter upp Fanny och Andrea. I Linköping ska vi gå på den nya Mokinjay-filmen och efter det blir det antagligen sleepover hos Andrea och när vi vaknar är det dags för Finspångs traingcamp som pågår lör-sön med tre träningar. Det ska bli kul att få anordade träningar igen haha! Och att träffa AS och FA såklart! När lägret är slut hänger jag med Fanny hem och stannar hos henne två nätter innan jag drar vidare till Hallsberg på tisdagen (en månad innan julafton!!). I Hallsberg hade jag tänkt att vara med på deras 3000m test då jag är dålig på att springa sådant själv. Det roligaste kommer dock vara att träffa alla holgysar igen! Sen bär det hem igen och då har jag varit iväg i ca två veckor! 
 
Att springa 3000m-testet är något som gör mig lite orolig. Jag har blandade känslor inför det. Som ni vet vid detta laget om ni följt mig ett tag är att jag alltid vill vara bäst och förbättra mig. Just nu känner jag inom mig att detta inte upptar den största procentandelen. Jag vet dock anledningarna men jag vet inte om jag är redo att få det svaret stämplat i pannan. Jag vill inte bli sämre och sämre för varje gång jag springer det där testet. 
 
Det är nämligen det som har hänt sedan jag för första gången sprang. När jag var 14 år sprang jag på tiden 11:34. När jag var 16 sprang jag på 11:46, vid 17 år 12:08 och vid 18 år 12:18. Det går ju inte åt rätt håll och det är alltid lika frustrerande även fast jag kan förstå. När jag var 14 år bestod jag utav skinn och ben och hade spänsten. Sedan dess har min vikt ökat. Jag har fått både bröst, rumpa och lår. Jag har byggt muskler jag inte hade tidigare och allt detta har gett sämre spänst och mer tyngd att dra runt på och fler skador att tacklas med. 
 
Till detta års test har vikten ökat ännu mer. Efter att jag börjat med p-piller har vikten sakta men säkert stigit. Jag märker inget på mitt utseende så jag förstår inte hur de där kilona är placerade. Det är irriterande för de försämrar mig fysiskt. 
 
Jag skrev ju ett inlägg tidare i höst om mina utseendetankar osv. Nu har jag de inte, jag tycker varken att jag är tjock eller ful men nu när min vikt påverkar mina prestationer är det frustrerande att se siffrorna öka på vågen. Inom konditionsidrott strävar man efter att ha ett så bra VO2max som möjligt... Alltså kroppens förmåga att ta upp och transportera syre i blodet. Detta mäts i per kilokroppsvikt så en lättare vikt ger ett bättre VO2max. 
 
Mina föredetta tränare på Hallsberg har sagt att det är den sista utvägen, att gå ner i vikt, för att förbättra sig. För mig känns det som om att jag är där. Ju mer jag tränar, desto mer sjuk och skadad blir jag och desto mer måste jag vila. Och tränar jag så att jag håller mig frisk ha rjag inte fysiken att vara bäst. Jag funderar alltså på att bränna bort lite fett (vikt) genom lagom mängd träning för mig så att jag håller mig skadefri och frisk, och andra kostvanor. Detta i sin tur borde resultera i bättre VO2max och då bättre prestation. Eller hur? 
 
Jag tänker också att min ben kommer skonas av mindre vikt att bära på. Trycket som underbenen får stå ut med för varje steg borde inte bli lika slitsamt vilket skulle gynna mina ben och lindra skadorna.
 
Om jag ska kunna göra detta känner jag att jag måste ha stöd från vänner och familj. Jag känner också att jag behöver läsa på mycket mer om vad jag antagligen kommer utsätta mig för. Jag vill inte falla dit. Jag vill göra detta kontrollerat utan att bli sjuk utav det. Det måste ta sin tid. Kanske borde jag ta hjälp av någon? 
 
Väldans vad jag flög iväg i tankarna men detta är något som jag funderat på ett tag, lika bra att det kom ut kanske. Vad tror ni? Har ni några andra och bättre förslag som kan förbättra mig? Kanske har jag fastnat i tänkandet att vikten är enda unvägen..
 
 

Kommentarer
Postat av: Malin Johansson

Hej!
Efter snart 1,5 år på Tränarprogrammet känner jag att jag har lite kött på benen för att ge dig en kommentar på dina tankar om träning och viktnedgång. Svårt att säga jätte mycket när jag inte vet din vikt och BMI men jag håller med om ditt tankesätt att du kanske ska fokusera om din träning lite med tanke på de skadeproblem du haft senaste tiden. Som du säger kanske det inte kommer att gynna dina prestationer i första hand men samtidigt är det bättre att träna på en lägre intensitet än att inte kunna träna alls. Men om du beslutar dig för att lägga om din träning för att gå ner i vikt tycker jag absolut att du ska prata med någon som kan stötta, coacha och "hålla koll" på dig så att det inte gör överstyr. Du har ju uppenbarligen inga stora viktproblem och då är det ännu lättare att trilla dit på att inte nöja sig när räcker och fortsätta träna för att gå ner mer i vikt än vad som är hälsosamt. Ingen vill ju att du ska hamna i någon typ av sjukdom som anorexi eller ortorexi! Inte för att jag tror att du skulle göra det, men risken finns alltid. :)
Om du vill prata mer om det är det bara att du hör av dig. :)

Svar: Tack Malin för svar! Känns bra att få bekräftelse på att jag inte är ute och cyklar i tankarna. Jag ska ta och läsa på mer om vad som gäller och vad det innebär innan jag bestämmer mig, och jag ska absolut söka stöd om jag väljer att ge mig in på detta spåret. Jag vill ju som du skriver inte falla dit! Om jag har frågor hör jag av mig, tack igen!
Moa Gustafsson

2015-11-14 @ 14:19:20
URL: http://nouw.com/johanssonmalin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback