De tre stadierna i en Moa-förkylning

(null)


Mitt uppe i träningsperioden balanserar jag på en smal tråd. Håller jag mig kvar - håller jag mig frisk, trillar jag av - trillar jag ner i sjukdomsvattnet. Denna tråd har jag famlat omkring på den senaste tiden då jag tränat mycket i kombination med lite halvtaskig sömn och matintag. Det är alltså inte konstigt att jag nu tillslut fallit av tråden och v arje gång detta händer och jag blir sjuk går jag igenom tre stadier. 


Det första är "hoppet". När jag känner att sjukan är på ingång tar jag vilodag direkt. Detta är för att hoppet om att inte bli sjuk finns. Jag kurerar mig med te, äter extra mycket mat och försöker sova mer i hopp om att inte trilla ner i förkylningsträsket. 


Det fungerar oftast inte och då kommer jag in infas två. Fas två kallar jag för "livsnjutaren". Är jag sjuk kan jag inte träna vilket innebär mer tid åt annat. Är jag sjuk passar jag på att göra allt det där jag annars inte hinner så ofta, som att pyssla, sy, baka, kolla filmer osv osv. Då njuter jag och känner bara att det är skönt att vara sjuk.


(null)     

När livsnjutaren fått avreagera sig och sjukdagarna börjar stiga över fyra-fem kommer jag in i stadiet "stressarn". Som idrottare är kontinuitet i träningen det viktigaste så när sjukdagarna stiger smyger sig stressen på och det enda jag vill är att bli frisk för att kunna träna igen. 


Nu är jag inne på sjukdag fem och stressen är här. Ska jag gå efter statistiken borde jag vara träningsbar på söndag igen. För så är det med mig, blir jag sjuk är det en veckas vila som gäller och trots att jag vet om detta går jag ändå igenom de tre stadierna varje gång...


Hoppas ni är friska i alla fall!









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback